Domů Archiv Urgentní výzva k bezpečnostnímu auditu a řešení objížďky linkové autobusové dopravy

Urgentní výzva k bezpečnostnímu auditu a řešení objížďky linkové autobusové dopravy

30
0

Základní organizace BUS Svazu Odborářů Služeb a Dopravy si v souvislosti s uzavírkou silnice II/284 v ulici Štikovské v Nové Pace dovoluje upozornit na neadekvátní a z pohledu silničního provozu velmi nebezpečné a nepřijatelné řešení objízdné trasy linkové autobusové dopravy novopackou Přibyslavskou ulicí a následně přes Radkyni.

Stav této komunikace včetně krajnice spolu s četnými kolizními situacemi, se kterými se setkávají řidiči autobusů a všichni účastníci silničního provozu, nemá nic společného s bezpečným provozem na pozemních komunikacích a je v rozporu s ČSN 73 6110. Průjezdní profil pro autobus je v obousměrném provozu komunikace v kontextu s jejím stavem jednoznačně nedostatečný a linková autobusová doprava doslova riskantní s nepochopitelným a hazardním přenesením odpovědnosti na řidiče autobusů, kteří roli „kaskadérů“ se životy cestujících i svých přijmou   a mnozí mají za to, že jim nic jiného nezbývá.

Vyzýváme vás k neprodlenému bezpečnostnímu auditu této výše uvedené pozemní komunikace ve smyslu zákona č. 13/1997 Sb. a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury ze dne 19. listopadu 2008, případně jejím adekvátním stavebním úpravám k zajištění bezpečného provozu.

Zároveň si dovolujeme navrhnout jako nikoliv ideální, ale nejlépe schůdnou náhradní trasu linkových autobusů s odbočením z novopacké Přibyslavské ulice do ulice Kpt. Fejfara a následně za budovanou okružní křižovatkou odbočením doprava zpět na silnici II/284 (to samé v opačném směru).

Výše uvedené podněty požadujeme řešit neprodleně a limitní je pro nás konec letního období, kdy v souvislosti se stavem výše uvedené komunikace i pravděpodobnou povětrností budeme nuceni označit opatření jako obecné ohrožení a naši členové ani námi zastupovaní řidiči se jej nebudou dopouštět. V této souvislosti upozorňujeme na to, že dokonání trestného činu obecné ohrožení postačuje podle trestního zákoníku samotné vyvolání nebezpečí, což už v podstatě nastalo.  


Projednání objízdné trasy při uzavírce II/284 v Nové Pace

Dne: 31.7.2024

Kde: Městský úřad Nová Paka

Účastníci: viz prezenční listina

Jednání bylo svoláno zástupci Krajského úřadu Královéhradeckého kraje na základě výzvy Svazu Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) ze dne 24.7.2024. Setkání se dále účastnili zástupci Města Nová Paka, zhotovitele PORR a.s., investora ŘSD, Správy silnic Královéhradeckého kraje, dopravce Busline KHK s.r.o. a dopravního inspektorátu Policie ČR.

SOSaD upozorňuje na problémy na silnici III/28419, která slouží jako objízdná trasa pro autobusy pro uzavírku II/284 v souvislosti se stavbou obchvatu Nové Paky. Vozovka je v oblasti Radkyně pouze 4 m široká, nejsou místa na míjení s vozidly, je zde nebezpečné klesání s náklonem, kde v zimě hrozí nehody.

V rámci diskuze byly probrány možnosti jiné objízdné trasy, nicméně v Nové Pace ulice kpt.Fejfara bude v rámci stavby obchvatu rovněž uzavřena, objízdná trasa přes Stupnou není lepší co s týče šířkových parametrů, je zde značena objízdná trasa pro osobní vozidla a ve Vidochově bude příští rok rovněž uzavřeno napojení na I/16.

Dále byly diskutovány možnosti zlepšení parametrů a značení na III/28419.

Zástupci PORR uvedli, že je zde možná alternativa přerušení prací na zimu, ale to záleží na domluvě o finanční kompenzaci mezi PORR a ŘSD. To by bylo řešením pro zimní období.

SOSaD navrhl pro bezpečnost zimního provozu ještě doplnění svodidel v úseku klesání z Radkyně.

Na šetření v Radkyni byly stanoveny následující úpravy a úkoly:

  1. M. Neuwirth (SS KHK) projedná s ÚS KHK v celém úseku od Nové Paky po napojení zpět na II/284 výspravu okrajů vozovky, dosypání krajnic a prořez dřevin, aby zajištěna větší bezpečnost při míjení vozidel
  2. J. Pospíšil (KÚ KHK) ve spolupráci s ÚS KHK projedná vyšší prioritu zimní údržby pro silnici III/28419 v Radkyni
  3. M. Vojtíšek (Policie ČR) ve spolupráci s K. Ptáčkovou (MěÚ N. Paka) doplní do DIO a stanoví světelnou signalizaci v úseku od zastávky Radkyně po stavebniny DOPS. PORR následně zajistí osazení.
  4. Pro vyklízecí prostor u semaforu nad Radkyní je nutné zasypat příkop. Financování této úpravy zajistí SS KHK s PORR a ŘSD nejpozději na kontrolním dnu 15.8.2024.

Hradec Králové 1. srpna 2024

Svaz odborářů služeb a dopravy                     

Základní organizace BUS

3. května 794

509 01 Nová Paka

Sdělení k „urgentní výzvě k bezpečnostnímu auditu a řešení objížďky linkové autobusové dopravy “

 Policie České republiky, odbor služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje obdržel dne 24. července 2024 Vaši urgentní výzvu k bezpečnostnímu auditu a řešení objížďky linkové autobusové dopravy, ve které požadujete jiné vedení trasy linkové autobusové dopravy při uzavírce silnice č. II/284 v Nové Pace. Na podkladě Vašeho podnětu jsme tak záležitost posoudili a vydáváme toto sdělení.

 Dne 31. července 2024 proběhlo společné jednání za účasti dotčení subjektů včetně Policie České republiky, z něhož vyplynuly následující závěry:

 1) Vedení objízdné trasy ul. Kpt. Fejfara není možné, neboť tato ulice bude v souvislosti se stavebními pracemi taktéž uzavřena. Jiné vhodné vedení mimo silnici č. III/28418 by pak znamenalo ztrátu dopravní obslužnosti celé dotčené lokality, což je také nežádoucí.  2) V úseku, kde je průjezdní profil silnice č. III/28418 nejvíce zúžen a umožňuje obousměrný provoz pouze s obtížemi, bude osazeno světelné signalizační zařízení, které zabezpečí střídavě pouze jednosměrný provoz.

 3) Na určených místech bude dosypána krajnice a dojde tak k lokálnímu rozšíření silnice č. III/28418.

 Ohledně požadavku na provedení bezpečnostního auditu ve smyslu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, upozorňujeme, že tomuto auditu podléhají pouze určené pozemní komunikace a to ve fázi návrhu dokumentace pro povolení a provedení stavby a uvádění stavby do provozu. Tudíž zastáváme názor, že požadavkem bylo spíše posouzení pozemní komunikace v provozu, což je záležitostí vlastníka pozemní komunikace a jím zvoleného auditora bezpečnosti.

 Závěrem nám dovolte poděkovat, že Vám situace v silničním provozu není lhostejná a svoji iniciativou tak přispíváte k jeho vyšší bezpečnosti.